De su propio chocolate / Just deserts is an exhibition of multilayered paintings, installation, and performance that investigate the relationship between food, culture, conflict, and justice.

The dual titles of this exhibition are expressions in Spanish and English that mean a person gets what they deserve, either reward or punishment. Both phrases refer to food, directly in Spanish and as a homophone in English. This mixture of meanings are explored in the painting, Just Desserts, which contains four photographs; one of my uncle who was a state trooper, documentation of 1960s American Civil Rights Sit-ins by Fred Blackwell, video stills from of a police assault, and a reinterpretation of work by Brazilian performance artist and crime scene investigator, Berna Reale, who photographed police officers eating cupcakes. The painting interrogates the fact that police can literally get away with murder, and makes an ironic commentary on the impunity that they enjoy.  Instead of justice being served, they get to have their cake and eat it too. 

The works in this exhibition investigate the history and symbolism of food in visual culture. What we eat, and who we eat with, is deeply connected to our individual and national identities. The dining table is often the place where the personal and political collide and can become a stage for intense drama. We see this in cinema, where there are many famous dinner scenes that powerfully capture these dynamics. Movies like American Beauty, Look Who's Coming to Dinner, and Festen (The Celebration), to name a few. Every example reveals the psychological tension beneath the surface of etiquette when eating together. 
Through mixed media works and experimental performance De su propio chocolate / Just deserts aims to explore the nuanced intersection of food, etiquette, and justice through personal and structural lenses. 

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De su propio chocolate / Just deserts es una exposición de pinturas, instalaciones y performances de múltiples capas que investigan la relación entre comida, cultura, conflicto y justicia.
Los títulos duales de esta exposición son expresiones en español e inglés que significan que una persona recibe lo que merece, ya sea recompensa o castigo. Ambas frases hacen referencia a la comida, directamente en español y como homófona en inglés. Esta mezcla de significados se explora en el cuadro Just Desserts, que contiene cuatro fotografías; una de mi tío, que era policía estatal, documentación de las sentadas estadounidenses por los derechos civiles de la década de 1960 realizada por Fred Blackwell, imágenes fijas en vídeo de un asalto policial y una reinterpretación del trabajo del artista brasileño e investigador de la escena del crimen, Berna Reale, quien fotografió agentes de policía comiendo pastelitos. La pintura cuestiona el hecho de que la policía literalmente puede salirse con la suya y hace un comentario irónico sobre la impunidad de la que disfrutan. En lugar de que se haga justicia, ellos pueden quedarse con su pastel y comérselo también.
Las obras de esta exposición investigan la historia y el simbolismo de la comida en la cultura visual. Lo que comemos y con quién comemos está profundamente conectado con nuestras identidades individuales y nacionales. La mesa del comedor es a menudo el lugar donde chocan lo personal y lo político y puede convertirse en un escenario para un intenso drama. Esto lo vemos en el cine, donde hay muchas escenas de cenas famosas que capturan poderosamente esta dinámica. Películas como American Beauty, Mira quién viene a cenar y Festen (La celebración), por nombrar algunas. Cada ejemplo revela la tensión psicológica que se esconde bajo la superficie de la etiqueta cuando se come juntos.
A través de obras de medios mixtos y performance experimental, De su propio chocolate / Just deserts tiene como objetivo explorar la intersección matizada de la comida, la etiqueta y la justicia a través de lentes personales y estructurales.



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